Thursday, May 03, 2007

Chinese Champion or butthole licking UMNO bitch? Your move, MCA.

When it comes to why the Chinese in Ijok have clearly turned away from the ruling coalition...

"There is a sign of some swing in Chinese votes from the BN to the opposition. This is something we cannot deny."

http://www.nst.com.my/Current_News/
...MCA's reaction can be categorised as an attempt to downplay serious Chinese concerns:
“We tried to explain to voters the statements and views that created unhappiness in the community did not reflect the top leadership’s stand.

“But some people still could not forget these issues,”

http://thestar.com.my/news/story.asp
But I guess it beats UMNO's response of "Problem?! Where got problem?"
“We will find out the causes for the Chinese swing (to the Opposition). There must be a cause.”

http://www.sun2surf.com/article.cfm?id=17789
In any case, MCA has resolved to get more 'feedback'.
"We will work hard and go down to the ground to get their feedback."
Ah Ong... if at this stage, you still need 'feedback' because you're not entirely sure why the Chinese are unhappy, I think you might have missed the friggin boat.

But no, I think you know damn well what's the problem. I think you're simply out of ideas about what MCA can realistically do to regain Chinese support without pissing UMNO off.

MCA is at a crossroads. The Chinese voters will force you fuckers to choose outright between actually standing up for them against UMNO, or staying put as a butthole-licking UMNO bitch against them.

1 comment:

sean-the-man said...

MCA tidak hiraukan rintihan penduduk Cina Ijok
Oleh Haniza Talha
http://malaysia-today.net/blog2006/beritankom.php?itemid=4405

Pemimpin-pemimpin MCA terus menafikan bahawa terdapat anjakan yang signifikan pada undi Cina kepada pembangkang di Machap dan Ijok.

Berbeza dengan reaksi pemimpin-pemimpin Umno, yang mahu pengundi-pengundi Cina dipujuk kembali untuk menyokong BN.

President MCA Datuk Seri Ong Ka Ting tidak berkata apa-apa apabila dia mendapati anjakan undi Cina dalam pilihan raya kecil Ijok kepada pembangkang.

Perubahan tersebut adalah disebabkan rasa tidak puashati pengundi-pengundi Cina terhadap layanan ADUN BN yang lalu dan sikap tidak sensitif pemimpin-pemimpin Umno kepada komuniti Cina.

Sebagai Pengerusi MCA Selangor, Ong tiada alasan untuk tidak tahu mengenai prestasi ADUN Ijok yang tidak langsung menjaga kebajikan penduduk Ijok. Namun, Ong memilih untuk tidak mengambil peduli rintihan dan aduan para pengundi, khususnya pengundi Cina di Ijok.

Menaikkan lagi kemarahan penduduk Cina Ijok ialah kegagalan Ong menyatakan dengan jujur kepada pemimpin-pemimpin BN khususnya Umno bahawa komuniti Cina juga tidak puashati dengan sikap ‘racist’ pemimpin-pemimpin tertinggi BN.

Sikap mungkir janji BN serta dasar ekonomi yang berat sebelah menambahkan lagi rasa tertipu kaum Cina.

Ong mempertahankan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin Umno kerana ia dibuat dalam perjumpaan persidangan Agung Umno dan bukan dalam kerajaan. Alasan tersebut jelas tidak diterima oleh pengundi Cina Ijok.

Sepatutnya Ong membantah atau menuntut agar pemimpin Umno mohon maaf, sebaliknya dia mempertahankan pula tindakan dan kenyataan rascist pemimpin-pemimpin Umno. Bagaimana seorang pemimpin yang kononnya menjaga kepentingan komuniti Cina dapat menerima penghinaan dan cacian terhadap kaumnya sendiri?

Berdasarkan dua pilihan raya kecil Machap dan Ijok, sentimen kaum Cina membayangkan kebenaran hasil kajian Merdeka Centre awal tahun ini. Pusat kajian pengundi tersebut telah mendapati bahawa lebih ramai pengundi Cina akan memilih pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang.

Pada 1 Mei lepas, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Tan Sri Khalid telah turun ke Ijok bagi menyatakan terima kasih mereka kepada pengundi-pengundi Cina kerana menyokong pembangkang. Mereka juga telah menerima sokongan dan sambutan yang meriah. Ramai yang berjanji akan terus menyokong pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang.

Memang wajar pengundi Cina di Ijok menolak BN. Selagi kerajaan BN tidak melaksanakan dasar yang sama rata dan adil, selagi itu, ia mesti dinyahkan.